13 de setembre, 2009

¡Ja som a Twitter!

El 41 Voll-Damm Festival Internacional de Jazz de Barcelona acaba d'estrenar un compte de Twitter, una nova eina de comunicació que pot servir, entre moltes altres coses, per avisar de canvis d'última hora i donar la llista de peces interpretades abans o després del concert (segons l'artista, és clar).

I per moltes altres coses que anirem descobrint (en el sentit exacte del terme).

09 de setembre, 2009

Els Catalan Days de 'DownBeat'


El número de setembre de la revista DownBeat dedica dues pàgines al recent festival de jazz catalanobalear que va tenir seu a la sala Jazz Standard de Nova York. Emmarcat dins del festival Catalan Days organitzat per l'Institut Ramon Llull en diversos escenaris de Nova York, el cicle de jazz va comptar amb la col·laboració i la direcció artística del Festival Internacional de Jazz de Barcelona.

Dos dels escriptors estrella de DownBeat, Dan Ouellette i Ted Panken, firmen els articles. El primer fa una crònica de les dues primeres nits, protagonitzades per dos trios: Triphasic i el format per Agustí Fernández, Barry Guy i Ramón López. I el segon entrevista Chano Domínguez, que va convertir la seva visita (al capdavant del seu quartet flamenc) en un dels esdeveniments indiscutibles de la primavera jazzística a Nova York.

Dan Ouellette i Chano Domínguez comparteixen aquest any, curiosament, protagonisme al 41 Voll-Damm Festival de Jazz de Barcelona. Ouellette vindrà a Barcelona, convidat pel festival conjuntament amb el consolat general dels Estats Units i l'Institut d'Estudis Nord-americans, per posar a prova Chucho Valdés en un dels cèlebres blindfold test que DownBeat publica des de fa dècades, i també explicarà en una conferència els secrets de la crítica jazzística més rigorosa (anunciarem les dates exactes més endavant).

I Chano serà, com ja s'ha dit, protagonista doble del festival amb concerts a Barcelona i al Jazz Standard de Nova York amb un espectacle encarregat pel festival en la celebració dels 50 anys de Kind of Blue, titulat, és clar, El duende de Kind of Blue.

John Patitucci a AllAboutJazz

John Patitucci, l'eix del quartet de Wayne Shorter (foto: Ricard Cugat).

AllAboutJazz acaba de penjar una densa entrevista (firmada per R.J. DeLuke) amb John Patitucci, el contrabaixista titular del quartet de Wayne Shorter, que inaugurarà el 41è Voll-Damm Festival Internacional de Jazz de Barcelona el 28 d'octubre vinent. Una de les raons de per què es considera aquest quartet la màquina jazzística més imponent de l'actualitat és, sens dubte, la seva formació, la suma impressionant dels seus quatre membres. Shorter va demostrar tenir un ull exquisit a l'hora de seleccionar els seus músics, amb els quals forma una banda excepcional. Però a banda de la seva feina dins del quartet de Shorter, tant Danilo Pérez (piano) com Brian Blade (bateria) i John Patitucci han demostrat en els seus enregistraments com a líders el seu poder.

El contrabaixista, per exemple, acaba de publicar aquest any Music We Are, en què comparteix trio amb Danilo Pérez i Jack DeJohnette, i, sota el seu nom, Remembrance, un trio amb Joe Lovano (saxo tenor) i Brian Blade (bateria), i com a convidats Rogerio Boccato (percussió) i la seva dona, Sachi Patitucci (violoncel).

Patitucci, un dels grans.


01 de setembre, 2009

Chano Domínguez y Omar Sosa: 'Kind of Blue' con duende y afrocubano

A la espera de la presentación oficial del 41 Voll-Damm Festival Internacional de Jaz de Barcelona, el próximo 16 de septiembre, esta semana han salido a la venta cuatro nuevos conciertos.

Con el patrocinio de la Fundació de Música Ferrer-Salat, el festival celebra este año el 50 aniversario de Kind of Blue con un ciclo propio. Está, por supuesto, el concierto ya anunciado de Jimmy Cobb, el único superviviente del disco, en el Palau el 7 de noviembre. Pero además el festival ha encargado a dos de los músicos más vibrantes de la actualidad, y barceloneses de adopción, dos revisiones del célebre disco de Miles Davis.

Chano Domínguez ofrecerá el 12 de noviembre en la Sala Oriol Martorell de l'Auditori su versión de Kind of Blue al mando de su Quinteto Flamenco, formado por Blas Córdoba (cante), Piraña (percusión), Tomasito (baile y palmas) y Mario Rossy (contrabajo). El espectáculo, llamado El duende de Kind of Blue, cerrará también el 41 Voll-Damm Festival de Jazz de Barcelona en su espectacular salida a Nueva York (Jazz Standard, del 3 al 6 de diciembre).

Chano Domínguez, a la búsqueda del duende de Kind of Blue (foto: Ricard Cugat).

Una semana antes será Omar Sosa (Sala Oriol Martorell, Auditori, 6 de noviembre) quien rendirá tributo a Kind of Blue desde sus propios presupuestos estéticos, que le han convertido en una de las figuras indiscutibles de la música afrocubana. Sosa contará para esta aventura con un sexteto expecional: a sus habituales colaboradores Childo Thomas (bajo eléctrico) y Leandro Saint-Hill (saxo alto) se añadirán, expresamente venidos desde Nueva York, Peter Apfelbaum (saxo tenor y soprano) y Dafnis Prieto (batería). Como invitado excepcional, por último, Sosa contará con la trompeta única de Jerry Gonzalez.

Omar Sosa, Kind of Blue a lo afrocubano (foto: Ricard Cugat).

Otro concierto que tendrá como sede la Sala Oriol Martorell será el del virtuoso del banjo Béla Fleck y sus Fleckstones, por primera vez en el festival (aunque no su líder, que hace tres años tocó en dúo con Chick Corea). Victor Wooten (bajo eléctrico), Howard Levy (teclados y percusión) y Futureman (batería y percusión) son los miembros de esta edición especial de The Fleckstones, dado que cuenta con Levy (el cuarto miembro original del cuarteto) sustituyendo al saxofonista Jeff Coffin (a su vez sustituto de Levy cuando él dejó los Fleckstones).

Béla Fleck y sus Fleckstones.

Por último, el cuarto concierto cuyas entradas se han añadido a las ventas anticipadas del festival: la inclasificable cantante dublinesa Imelda May. O sí, porque alguien ha hablado de ella como de un maravilloso cruce entre Elvis Presley y Billie Holiday. Su disco Love Tattoo ha causado sensación, y su directo es de una contundencia espectacular. May será una de las protagonistas de un festival que tendrá, además de ella y las ya anunciadas Concha Buika y Cassandra Wilson, un foco especialmente centrado en voces femeninas.


Imelda May, ¿rockabilly a la Billie Holiday?