George Wein i Joan Anton Cararach, divendres al Petit Palau poc abans del concert de Chris Potter Underground (foto: Lorenzo Di Nozzi).
«A Living Legend». Així s'acostuma a qualificar unànimement George Wein, el fundador dels festivals de Newport, Nova York i Nova Orleans, entre moltes altres experiències i aventures que fan d'aquest empresari nascut a Boston el 1925 un personatge clau en la història del jazz. «L'important d'aquesta expressió –explica el mateix Wein amb un somriure– no és legend, sinó living».
La realitat és, però, que Wein ha treballat amb absolutament totes les llegendes del jazz. ¿Se'n va quedar alguna fora? «Jerry Roll Morton, King Oliver i Django Reinhardt, però es van morir abans que jo comencés a treballar com a promotor», respon.
Però Wein no és solament llegenda del passat. Als seus 84 anys, continua al capdavant de dos dels festivals que va fundar, Nova York i Newport, amb unes programacions denses, completes i obertes a tots els estils de música. «Quan sóc a casa m'agrada escoltar els discos de la meva època: Duke Ellington, Louis Armstrong, Benny Goodman…, però quan surto a un concert vull escoltar música nova, no un clon de Duke o de Louis». I a George Wein li agrada sortir; de fet, no és estrany trobar-se'l a Nova York, des del club més selecte fins al més desconegut, lluny de les rutes turístiques. «El jazz és ben viu. Potser no hi ha figures individuals tan grans com les que teníem abans, però s'ha convertit ara en una música universal que conté propostes molt diverses que fan que en conjunt sigui molt més rica que anys enrere».
Wein tocarà demà dilluns al Gran Hotel Havana –nou hotel oficial del festival de jazz i un dels establiments amb més swing de Barcelona– per primera vegada a trio, amb Horacio Fumero i Jordi Rossy com a acompanyants. «Generalment els meus grups sempre són més grans, i per això no toco mai en trio». A Fumero i Rossy, representants de dues generacions de jazzistes catalans ben coneguts internacionalment gràcies a la seva presència estable com a membres dels trios de Tete Montoliu i Brad Mehldau, els fa especial il·lusió tocar amb Wein, li expliquem. «No sé si al final de la nit els haurà fet tanta il·lusió…», respon, sorneguer, el padrí de tots els festivals de jazz.
Amb aquest concert, pròleg del 42 Voll-Damm Festival Internacional de Jazz de Barcelona, es tancarà la celebració de l'històric acord d'agermanament entre el festival de Barcelona i els de Newport i Nova York. «Em fa molta il·lusió treballar amb la gent de Barcelona. Són autèntics professionals i apassionats de la música. Esperem que surtin moltes coses bones de la nostra col·laboració».
Si voleu consultar la programació del CareFusion Jazz Festival New York, cliqueu aquí; per la del CareFusion Newport Jazz Festival, aquí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada