Paolo Conte al Palau, l'octubre del 2007, en la inauguració del 39è
Voll-Damm Festival Internacional de Jazz de Barcelona (fotos: Ricard Cugat).
Voll-Damm Festival Internacional de Jazz de Barcelona (fotos: Ricard Cugat).
Més enllà de les etiquetes que tant agraden als autoanomenats puristes, Conte cavalca per diversos generes per oferir una veu única i pròpia, el seu univers, on hi caben naturalment el jazz, els aires de cabaret, la música de cambra, alguns accents klezmer i moltes altres coses; el resultat és una cançó d'autor de collita pròpia, diferent i única.
¿Diferències amb el Conte del 2007? Sobretot, un cert regust pel temps d'adagio, que dóna vida nova als arranjaments. Un exemple obvi: el diàleg entre el bandoneó de Massimo Pitzianti (també a càrrec de piano, teclats, acordió, clarinet i saxo baríton) i el violí de Piergiorgio Rosso a la primera interpretació de Via con me: amb el seu decrescendo van aconseguir un silenci esfereïdor. El temps es va parar a Porta Ferrada en aquell moment. Van ser segons d'una profunditat i d'una emoció inusuals.
Importantíssims, és clar, els músics en l'orfebreria contiana: a banda dels dos ja esmentats, Daniele di Gregorio (piano, bateria, marimba); Jino Touche (contrabaix i guitarra); Daniele Dall'Omo (guitarra; amb Rosso l'únic que no canvia d'instrument); Claudio Chiara (contrabaix, teclats, acordió, flauta i saxos alt i baríton); Luca Velotti (saxos soprano, tenor, alt i baríton, i clarinet), i Lucio Caliendo (oboè, fagot, percussió, teclats). Una orquestra de cambra precisa i delicada, capaç de convertir una cèl·lula melòdica o rítmica en un devessall d'emocions. Sense oblidar-nos dels col·laboradors a l'ombra de l'univers de Conte: els tècnics de so i llums que treballen amb ells des de fa anys. Bravo, bravissimi.
El repertori, com sempre, una antologia dels seus clàssics amb algunes aportacions –tres– del seu últim disc, Psiche. Un Conte en temps d'adagio, de crepuscle joiós (sempre ens queda la ironia dels textos), depuradíssim, fi. Els temps lents descobreixen i multipliquen la virtut dels arranjaments, i fins i tot hi ha espai per més d'un solo. Un univers ple de referències, però insubornablement propi. "Maestro, ¡quin concert que ha fet!", li diem un cop acabada la nit de màgia. "¿Li ha agradat? –contesta–. Doncs ja ho sap: quan vulgui tornem al Palau." Aviat, sens dubte. No ens en podem estar de Paolo Conte.
Aquestes van ser les cançons escollides d'una nit inoblidable:
Il quadrato e il cerchio
Sotto le stelle del jazz
Come di
Alle prese con una verde milonga
Bartali
Bella di giorno
Gli impermeabili
Gioco d'azzardo
Lo zio
L'amore che
Velocità silenziosa
Madeleine
Dancing
Chiamami adesso
Via con me
Max
Diavolo Rosso
Eden
+ Cuánta pasión
+ Via con me (repetició)
2 comentaris:
"La Vanguardia" deia divendres (i dues vegades) que Conte és napolità. Asti és, com tothom sap, al nord d'Itàlia. No en saben més els que escriuen als diaris?
Gràcies per l'article! Quan el torneu a portar?
Publica un comentari a l'entrada