02 de novembre, 2012

Meet the Journalist: Ted Panken

Ted Panken va visitar l'any passat per primera vegada el Voll-Damm Festival Internacional de Jazz de Barcelona. Hi va venir per entrevistar el trompetista italià Enrico Rava en un blindfold test, és a dir, fer sentir al músic peces d'altres músics sense que l'interrogat sàpiga d'entrada de qui es tracta. A Barcelona, però, el blindfold test de DownBeat (la columna musical més antiga de la història del jazz i una de les més antigues de la història del periodisme) té una especial singularitat, perquè al mateix temps es proposa un winefold test preparat pel cap de sommeliers de Monvínic, Cèsar Cànovas.

L'èxit de l'any passat va ser tan gran que, de fet, DownBeat li va dedicar més pàgines de les usuals (generalment només una) al blindfold test, i va decidir incloure-hi tots els comentaris fets per Cànovas per triar els vins. Un altre trompetista italià és el protagonista d'aquest any: Paolo Fresu. La cita, el 12 de novembre a Monvínic, amb entrada lliure i, per qui ho vulgui, tast de vins a 26 euros (reserves: 93 272 61 87). I per acabar-ho d'arrodonir, la botiga d'alta fidelitat Werner és qui s'encarregarà de proveir el sistema de so amb el qual s'escoltarà la música seleccionada per Panken, que explica en aquest text la seva experiència.

Ted Panken i Enrico Rava, l'any passat a Monvínic (foto: Michael Weintrob).

By Ted Panken 
Close to a thousand jazz musicians have participated in the Blindfold Test since Leonard Feather administered the first one to Mary Lou Williams in 1946 (http://www.leonardfeather.com/feather_blindfold.html). On November 13th at Monvínic, the master Sardinian trumpeter Paolo Fresu—following a solo performance there on the previous evening comprising eight pieces inspired by eight separate bottles of wine from eight different vineyards in Catalonia—will join that distinguished group. As he considers the nine selections, Fresu will not be asked to cover his eyes, as Williams did. Nor should he feel obliged to sample all or some of the wines—although he may well choose to do so—that sommelier Cèsar Cànovas has matched to each track.
From my end, after conducting over 100 Blindfold Tests during the last 13 years, no assignment gives me more pleasure—whether or not wine is involved in the proceedings—than trying to put together a suite of music that reflects the broad knowledge base of the elite musician who is listening to it. Usually, it’s a private experience, conducted in my living room, at an artist’s apartment or hotel, perhaps even a recording studio or a record label’s conference area. But to present the Blindfold Test in a public setting, as I did last November at Monvínic with Enrico Rava, imparts an extra dimension. You, the audience, have a unique opportunity to match wits with one of the world’s most accomplished musicians. Fresu gets a fresh, unmediated forum to verbalize the way he thinks about music. The sound system will be state of the art, and the wine will be chosen with love. It will be big fun for all, and I eagerly await the moment.